perjantai 11. lokakuuta 2013

Tärkeä huomio 2

 



Olen nyt parinakin päivänä havainnut itsessäni nälän tunteen!  Molempina päivinä nälkä on tuntunut puolenpäivän aikaan. Ja tämä nälkäisyyteni ei ole ollut se sellainen sudennälän tuntu, ei sellainen kuin olisin juuri kuolemaisillani nälkään. Luulen nyt tämän olevan sellainen normaali nälän tuntemus.

Tämä on minulle aivan uutta.

Palautuu mieleeni ravintoterapeuttini puheet elimistön omasta nälän/kylläisyyden säätelyjärjestelmästä ja siitä kuinka olen vuosikausia tuhonnut sen normaalia toimintaa epäsäännöllisellä syömisellä. Kuinka tämän järjestelmän normalisoituminen vie pitkän ajan. Ja tämän takia pikakuurit eivät tuota pysyvää tulosta.

RT taisi puhua aivan totta! Olisikohan nyt niin, että oma säätelyjärjestelmäni alkaa toipumaan? Lähes viiden kuukauden ateriarytmin harjoittelun jälkeen. Hieman aikaisemminhan minä huomasin jo, että olen kylläinen ja en ole syönytkään lautastani tyhjäksi ruokailukerralla. Ja sen havainnon jälkeen olen vähän pienentänyt kerta-annoksiani.

Tästäkin RT sanoi, että kun se säätelyjärjestelmä eheytyy, niin ruoka-annoksetkin alkavat pienentymään automaattisesti. Ei tarvitse "syödä silmillään" vaan keho tietää tarpeensa. Ja kun ne annoskoot lähtevät pienentymään, niin silloin myös vatsalaukku kutistuu automaattisesti ja vatsalaukun pinnalla olevat "tunnistimet" pystyvät reagoimaan helpommin vatsan saamaan ruokamäärään.

Tämä kuulostaa aivan loogiselta tapahtuma-/reaktioketjulta. Alkaakohan minulla nyt olla lähellä tämän tapahtumaketjun elpyminen ja normaali toiminta? Minä varovasti alan uskomaan niin!

Jatkan kehooni tutustumista ja kehoni kuuntelemista. Tämä on päivä päivältä jännittävämpää ja mielenkiintoisempaa matkantekoa!

2 kommenttia:

  1. Hei, upeaa!
    Siis tuo nälkä!
    Se on ollut mullekin ennen tuntematon käsite, mutta nyt jo jonkin aikaa se on ollut mulla lähes alituinen seuralainen.
    Siitä huolimatta että syön 5x päivässä monipuolisesti.

    Mutta, se johtuu tosiaan siitä, että aineenvaihdunta toimii ja mikä parasta - RASVA PALAA!
    Eli nälkää ei pidä pelätä, se on tässä tilanteessa kun haluaa laihtua meille molemmille ystävä. :)
    Ja mikä parasta, olemme kunnioittaneet kehoamme niin paljon, että olemme auttaneet sitä normalisoitumaan.

    Iloa viikonloppuusi, Perhonen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En pelkää nälkää :). Eikä minulla olekaan koko ajan nälkä!

      Ja koen tavallaan jännittävänä, että nyt minä mielestäni vasta tiedän, miltä tuntuu normaali nälkä.

      Poista