torstai 17. maaliskuuta 2016

Jätätkö ruokaa lautaselle?

Minä tässä joku aika sitten havahduin siihen, että kun syön - mitä vaan - niin sitä ruokaa on vaikea jättää lautaselle. Pienimpiä murujakaan.

Esim. jos syön sämpylää, pullaa tms ja siitä aina murustuu kakkulautaselle, niin lopuksi pitää sormin nyppiä ne pienet murussetkin suuhunsa. Ja havahduin nyt ensimmäistä kertaa, että eihän tämä ole oikein normaalia! Ei kuulu hyviin ruokatapoihin. Ja jossain alitajunnassani ymmärränkin sen, koska en tee sitä kenenkään vieraan nähden. Tutussa seurassa voin tehdä.

Poikani kanssa nyt puhuttiin tästä. Ja oli hauska, koska se juttu lähti hänestä kun hän mietti ääneen "mikä ihme sillä S:lläkin on että sen pitää aina jättää jotain syömättä. Nökkönen lautaselle tai tilkka lasiin?" . Tästä pääsin jatkamaan omaa pohdintaani. Onko mahdollista, että meillä ylipainoisilla on tapana syödä aina se lautanen tyhjäksi? Tai päinvastoin, onko normaalipainoisilla ihmisillä useammin tapana jättää lautaselle vähän?

Ja poikanikin totesi, että siinä saattaa olla perää! Tämä hänen kaverinsakin on hyvin laiha.

Tätä asiaa nyt aivan selkeästi tarkkailen. Ja itsessäni nyt koitan kouluttaa sitä, että opettelen jättämään vähän lautaselle. Ja varsinkin minu  pitää opetella sitä, etten sormin ainakaan nypi niitä pieniä murenia.

Tähän minä odottaisin havaintoja, jos kellään on.

2 kommenttia:

  1. Itsessäni olen huomannut että kyllä minä kaikenmaailman muruset tai muut jämät yleensä tyhjennän mieluummin omaan suukkuun kuin roskikseen.. Leivänmuruja en nypi, mutta jos vaikka pullan päältä on pudonnut raesokerimuruja lautaselle niin kyllä minä ne syön. :D Tai jos ruuan kanssa on jotain kastiketta tai ketsuppia niin ruokaa pilkotaan niin säästeliäästi että saa varmasti kaiken kastikkeen niillä "nuoltua". Samoin usein kauhulla katson jos olen vaikka leffailtaa viettämässä kaverilla ja se heittää dippikipon roskiin ennen kuin sitä on kunnolla kaavittu. :D

    Tosin tätä jämien tarkkaa putsausta tekee myös minun siskoni, ja hän on ollut aina melko hoikka. Tosin sekin voi olla että se on kotoa opittua, kun meidän vanhemmat on olleet supersäästeliäitä melkolailla kaikessa.

    VastaaPoista
  2. Mä olen sitä sukupolvea jolle on taottu päähän, että lautanen pitää syödä tyhjäksi. Ihan sama onko sen täyttänyt itse vai onko annettu valmiina, huomaako ottaneensa liikaa tai tajuaako kesken syömisen ettei ruoka maistukaan. Lautaselle ei saa jättää, koska se on tuhlausta ja Afrikan nälkää näkevät lapset.

    Meillä myös kommentoitiin jos ei "syönyt kunnolla" eli täyttä lautasellista. Joten kai sitä on vain oppinut kasaamaan lautasen täyteen ja myös tyhjentämään sen. Mulla ei ainakaan ole kauhean hyvää tajua siitä, milloin on oikeasti nälkä tai kylläinen olo. Pitäisi kai opetella.

    VastaaPoista