keskiviikko 13. elokuuta 2014

Kikkailua 1

Yleisimmin kuulemani kikkakolmonen painonhallintaan on se, että käyttäisi pienempää lautasta ateriointiin. Minulle tämä ei ole toiminut. Suurin ongelmani ei viimekädessä olekaan annoskoko vaan se, että syön aivan liian nopeasti. Ja tähän ei lautasen koko auta mitään!

Alussa minä otin lukemista itselleni ruokailuseuraksi ja tämä helpotti jonkun verran, mutta mielestäni ei riittävästi.

En muista tarkkaan, mistä lähti liikkeelle se, että käytän nykyisin kotona syödessäni pikkulusikkaa ja lasten aterimia. Ehkä se oli alunalkaen vahinko - ei ole muuta sattunut käsiini.

Mutta huomasin heti, että lastenaterimilla syödessäni minä en voi hotkia! Ja ne ovat jääneet kerrasta käyttööni. Edelleen joudun keskittymään siihen, että syön AINA kunnolla pureskellen suuni tyhjäksi ennen kuin laitan sinne lisää ruokaa.

Tämä on parhaiten edistänyt rauhallista syömistäni. Olen voinut jättää kirjan pois ruokapöydästä.

Ihmeellisimpiä havaintoja itselleni on edelleenkin se, että ruokailun aikana tunnen itseni kylläiseksi ja voin jättää lautaselle ruokaa! Ja kun saan syötyä hillitysti, sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä minkä kokoisen annoksen annoksen itselleni rakennan.

6 kommenttia:

  1. Kiva, kun jaat noita kikkojasi. Itselleni ei ole ahminen ongelmana, mutta lähipiirissä on eräs, jonka kannattaisi ottaa tuosta jotain opiksi.

    Mun taasen on pitänyt opetella, etten syö lukiessani. Nuoruudessa ja myöhemminkin suurin nautintoni on ollut syödä ja herkutella lukiessani. Nyt pitää opetella lukemaan ilman syömistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisellahan meillä kompastuskivemme😉. Tärkeintä, että tiedostaa ja tunnustaa.

      Poista
  2. Olen aina ollut supernopea syöjä, siitä jo äiti huomautti kun olin napero. Vieläkin kun olen millä tahansa kokoonpanolla yhdessä syömäss, olen ekana vetänyt lautasen tyhjäksi.
    En kyllä ole siitä mitään ongelmaa ottanut - se vaan on mun vauhti. Mulle oleellista kun on se, että lautasella ei ole liikaa. Ja että jätetään ne kaikki herkut pois sen lautasen tyhjentämisen jälkeen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä minulle heräsi jatkoajatuksia itseäni koskien ka kirjoitan siitä oman postauksen😉

      Poista
  3. Hei aivan mahtavaa, löysin tänään Sun blogisi ja painonpudotus on varmaan saanut terveydenhuoltohenkilöstön pään pöyrälle. Onnea siitä ja jatkoja, mä yritän päästä sun vauhtiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 😊. Kiva kun löysit.

      Älä tee itsellesi pakkoa. Minua on kantaneet pienet askeleet ja armollisuus itseäni kohtaan😉

      Poista